Mobilanpassning i tiden

För några år sedan skedde en spännande och på sätt och vis oväntad utveckling. För första gången så var det fler personer som använde mobiltelefoner och surfplattor för att navigera på nätet. Tidigare hade persondatorer helt och hållet dominerat. Detta ledde till omvälvande förändringar då det plötsligt blev väldigt uppenbart att en hemsida som inte såg bra ut på en liten skärm, och kunde användas med hjälp av pekskärm, inte var mycket värd.

Under mer eller mindre total panik inledde många resan mot mobilanpassning. Och i många fall valde man dåliga och ineffektiva lösningar, såsom att ha två separata hemsidor där en gällde mobilanvändare och en gällde för de som surfade med datorn. Ofta blev det stor förvirring bland både personer och bland sökmotorer. Det blev nämligen inte alltid uppenbart vilken sida som gällde vad, och i många fall hade de två sidorna inte samma funktionalitet.

Numera har de flesta gått helt och hållet över till vad som kallas för responsiv och dynamisk design. Vad detta betyder är att hemsidor automatiskt anpassar sig utifrån skärmstorleken på den enhet som besökaren använder. Detta anses vara det enda acceptabla sättet, och för de som har hemsidor är det helt enkelt ett måste att göra den funktionell på samtliga enheter. För dessa dagar vet man helt enkelt inte huruvida besökaren använder en mobiltelefon, surfplatta, dator, spelkonsol eller något helt annat. Tekniken har gått så fort framåt att man måste vara beredd på allt. Det lönar sig helt klart i längden.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *