När det blir för mycket på jobbet

Oavsett vad du jobbar med kan det bli för mycket på jobbet ibland. Det kan kännas som att alla arbetsuppgifter läggs på dig och att det inte finns någon annan som kan hjälpa dig, det speciellt inte då alla andra också har mycket att göra. När det blir för mycket är det viktigt att du inte bara accepterar det. Vi alla har en gräns för hur mycket stress och uppgifter vi kan klara av. Och för att inte nå den gränsen allt för ofta kan du ta dig hjälp av dessa tips.

Att renovera kontoret så att du trivs i det behöver inte kosta skjortan eller ta jättelång tid. Det kan räcka med att du byter ut en lampa eller ställer dit lite personliga saker. Du behöver inte måla väggarna, köpa nya kontorsmöbler eller liknande om du inte vill det. Men för att du ska jobba bra är det viktigt att du trivs bra.

Prata om det

Om du känner att det är en för stressig period på jobbet så är det viktigt att prata om det med andra. Kanske tycker dina kollegor samma sak? Eller så är din chef förstående men inte har sagt till för att det har verkat som att du har klarat av det? Att prata om det som är stressigt och dela med sig av sina känslor och tankar kan vara en av de bästa medicinerna mot stress.

Tänk på nuet

Att vara här och nu är inte alltid så lätt – speciellt inte om du känner att listan med saker att göra bara blir längre och längre. Men det är just då som det är så viktigt att stanna upp, andas och tänka på det som sker just nu. Att tänka på framtiden kan skapa stress, så att tänka på just den här dagen eller situationen och bara låta det vara så får dig ofta att komma ner på jorden igen.